Vi hinner så mycket på några dygn

mont saint michel Frankrike

Vi har hängt i Frankrike nu i några dagar och har utforskat en hel del redan. Vi hinner verkligen massor på några dagar.

Det är ju en av tjusningarna med att bo i husbil, vi kan förflytta oss emellan platser, utforska och sedan dra igen. Ibland stannar vi, ibland rullar vi vidare. Kunders behov, vår nyfikenhet och vädret är det som styr vad vi gör med dagarna.

Onsdag – Resdag & nya vänner

Körde från Équihen-Plage, som var vårt första stopp i Frankrike (se vår karta), till Honfleur på småvägar och motorväg. Ett kundmöte krävde en bra uppkoppling och vi hade inte lyckats hitta någon riktigt pålitlig så det blev full fart på betalväg sista biten.

När vi kom till ställplatsen i Honfleur kopplade jag direkt upp mig och körde möte digitalt i ett par timmar. Sen gick vi bort till ett par svenska husbilister vi pratat med på Facebook och hängde sen med dem hela kvällen, vi gick bland annat ut och åt middag på restaurang inne i Honfleur.

Honfleur Frankrike

Torsdag – Honfleur

Jobbade ett par timmar på förmiddagen tills solen kom fram och började värma upp luften. Gick sen in i en matbutik och köpte Camembert (såklart – vi är ju i den ostens hemtrakter nu) och en halvflaska rött och traskade upp till utsiktspunkten på berget. Där satte vi oss och njöt av vår enkla men mycket goda matsäck och en fantastisk utsikt. Vi fortsatte sen att vandra runt bland stadens bakgator. En riktigt fin stad som vi gärna återvänder till. Kvällen tillbringades med att fundera på fortsatta stopp på vägen genom Frankrike.

Fredag – Omaha & Mont Saint Michel

Upp och hoppa vid 7-tiden, tömma tankarna och fylla vattnet. Sen iväg mot Omaha Beach, jag svarade på mail och jobbade lite via telefonen utmed vägen när Roger körde. Vi åt frukost när vi kom fram vid 10-tiden och sedan gick vi runt och läste på skyltar och fotograferade. Vi njöt i solgasset och den behagliga värmen, samtidigt som alla de soldater som kämpade och slogs där 1944 var i våra tankar. Verkligen en stund för eftertanke.

Omaha beach frankrike

Vi körde sedan vidare till ställplatsen som ligger 4-5 km från Mont Saint Michel, passerade så mycket fina byar.

Frankrikes byar

Vi var framme vid 14-tiden och då satte vi oss direkt på cyklarna och drog till klosterön. Stannade och fotade på vägen hela tiden, för från ställplatsen ser vi Mont Saint Michel. Så otroligt vackert! Hängde på ön i ett par timmar innan i cyklade tillbaka igen. Oktober är en väldig bra månad att besöka en sån här turistmagnet, det var så klart en hel del folk där, men vi förstår ju hur det skulle vara om vi var där i juli-augusti. Fördel också att man i oktober får cykla hela vägen fram, det sparar vi tid på, att slippa gå hela bron!

mont-saint-michel-frankrike

Tillbaka till ställplatsen, njuta i solen en stund och sedan kom Pia och Danne som vi träffade i Honfleur så vi spenderade kvällen tillsammans efter att vi ätit middag på var sitt håll. Det blev ett parti med Carcassone så klart!

Och för dig som är nyfiken på var ställplatserna ligger så kan du alltid se våra övernattningsplatser i våra kartor, se menyn.