Våra reklamationer på FrankieBoy

reklamationer

Vi köpte en helt ny husbil och vi har sen vi fick den för drygt 10 månader sedan upptäckt saker som vi reklamerat hos Forsbergs, som levererade vår Frankia 840 GD.

Att det är något som går sönder eller inte håller måttet, det får en nog räkna med när en köper ett nytt fordon. Oavsett om det är en husbil eller personbil. Vi tycker inte det har varit särskilt många eller stora problem, men vi listar dem här ändå. Alltid kan det vara till hjälp för någon. Kanske även oss själva vid nästa köp 🙂

Vill säga att att vi har bemötts med stor förståelse och vänlighet av Forsbergs. Ibland har svaren dröjt så vi har fått trycka på. Men generellt har vi en fin erfarenhet av att handla av Forsbergs och skulle inte tveka på att göra det igen.

Att det är fel är en sak, det viktigaste är hur det hanteras, tycker vi!

Reklamationer vi gjort

Våra reklamationer har alla åtgärdats eller är inplanerade att åtgärdas. Bloggade om de första felen vi upptäckt redan tre veckor efter leveransen. Det inlägget kan du läsa här. De punkterna är med på denna lilla lista också.

Småsaker

Här är sånt som inte varit några större problem, men som så klart ska åtgärdas.

Skjutdörren vid sängen gick inte igen helt

Fixades av Forsbergs på första besöket efter upptäckten.

Garderobsdörren hängde snett

Fixades av Forsbergs på första besöket efter upptäckten.

Diskhon grå

Våra diskhoar är vita, men den blev grå väldigt fort. Forsbergs åtgärdade det med att polera upp diskhon. Ja det blev vitt. Men det blir grått igen dessvärre. Så jag får bleka diskhon titt som tätt om jag vill ha det vitt. Har bestämt mig för att det inte är något att reklamera igen utan en sak som sker vid användande.

Söm släppt på sittdyna

En söm har släppt på en sittdyna vi knappt sitter på. Eftersom vi skulle lämna Sverige iväg strax efter att vi upptäckt det så skulle Forsbergs inte hinna få den nya sittdynan innan vi åkte. Så vi fick en fårfäll att lägga över och när vi återvänder till Sverige så ligger dynan där och väntar på oss hos Forsbergs.

Akut fel

När ett fel blir akut är det väldigt viktigt att det hanteras bra. Och det sköttes utmärkt, men jag fick kasta mig iväg till Lindome. Tur vi inte befann oss massor av mil därifrån.

Tjuvlarm

Felet upptäcktes samma dag som vi fått husbilen och åtgärdades dagen efter i Lindome.

Långbänkar

De här punkterna tog det tid att få löst. Antingen för att Frankia inte var så snabba på att svara eller för att problemen är av den karaktären att de var svårlösta.

Kopplingar & gasfilter till LPG saknades

Strul med att få ett gasfilter som passade, men när lösning fanns installerades det vid första bästa besök. Kopplingarna skickades med post så fort de anlände till Forsbergs

Bodelsdörren gick inte att öppna

Fick åtgärdas två gånger. Staget i dörren böjdes vid användande av handtaget. Andra gången fick vi ett stag från 2017-års modell och sen dess har det inte varit ett problem. Starkare material i det staget.

Täckplattor slår sig

Vi har flera täckplattor i köket, och de slår sig. Så de ligger och vickar. Väldigt irriterande. När vi kör har vissa av dem till och med åkt ner på golvet av bilens rörelser. Vi har fått nya plattor en gång, när vi återvänder till Sverige får vi nya igen.

Sängar skålformade

Vi sover verkligen fantastiskt bra i våra sängar. Men madrasserna har snabbt blivit skålformade så man rullar neråt mitten, bilden ovan visar gropen i en av sängarna. Häromdagen fick vi beskedet att reklamationen gått igenom och att vi får nya madrasser när vi kommer till Sverige.

Känns otroligt bra att det inte är mer strul, vi läser om andra som har både de ena och andra problemen, medan vi har klarat oss riktigt bra. Vi känner att Frankia har levererat en bra husbil med gedigna material och snygga lösningar.

Som vanligt är vi inte sponsrade på något sätt, men vill ändå ge beröm till både Frankia och Forsbergs för vi är så nöjda med FrankieBoy!

/Anna

Vill du se mer av vår vardag?

Anna & Roger Forsberg

Anna och Roger Forsberg

Vi bor på heltid i vår husbil FrankieBoy. Arbetar deltid med digitala tjänster i egna företaget VimleWebb AB. Lever så mycket bättre med hela Europa som vårt vardagsrum.

Vi är förändringsberoende och nyfikna. Lever minimalistiskt och är tillsamman 24/7. Använd gärna meny och sökfunktion för att läsa mer om oss, våra erfarenheter, boplatser och resvägar.