Lagade flugdörren, höll i två dagar

laga flugdörren på Frankia

Vårt flugskydd i dörren är inte av högsta kvalitet dessvärre. Snören slits sönder, går av och kan inte bytas ut utan andra reservdelar också.

Har du en Frankia, 2018 års modell med flugskydd för dörren kanske du också kommer få problem efter att ha öppnat och stängt dörren X antal gånger. Visst, vi bor i bilen så sliter ju mer på såna här saker än de flesta gör, särskilt eftersom jag (Anna) dessutom nästan är fobiskt rädd för att få in myggor.

flugdörr frankia

Flugdörren är viktig!

Alla flugskyddsdörrar sitter troligen inte monterade eller funkar på samma sätt men detta är i alla fall vår erfarenhet som vi vill dela med oss av.

Problem som dök upp

Självklart ville vi försöka laga dörren. Ett snöre hade gått av, bara köpa nytt persiennsnöre, montera ner och trä in det nya. Eller? Solen sken i alla fall och Roger kunde stå ute och greja.

1 – larmet

Larmsensorn för dörren är monterat i flugskyddsramen. Så vi behövde köpa reservdelar innan vi kunde påbörja arbetet. Hade ju annars varit gött att montera ner först, kolla vad som behövdes, köpa och sedan montera ihop. Men det funkade alltså inte för då hade vi behövt göra nya hål för sensorerna och det ville vi inte!

2 – omständlig montering

Ramen för flugskyddet samt själva flugdörren monterades ner, med fyra skruv (2 var dolda). Det var väldigt trångt att få ut ramen genom dörren, men det gick. Hela ramen behövdes tas isär och själva flugskyddet plockas bort från ramen genom att dras ut längs med metallskenan som sitter fast i ramen på vänster sida, inifrån.

Snören som spänner alla flugdörrens snören sitter fast med skruvar i högra sidan (inifrån sett) på ramen, uppe och nere.  De måste också monteras bort, håll noga koll på var de satt, så du kan sätta tillbaka dem exakt där de satt. Det gjorde inte vi, så blev lite meckande innan vi fick dörren att funka efteråt.

Roger var noga med att mäta allt som plockades isär så vi inte skulle stå där med för korta eller långa snören när allt var hopmonterat.

Hela flugdörren är isärplockad

3 – tunna metallrör

Snörena sitter ihop med små och tunna metallrör som klämts ihop över snörena för att hålla de olika snördelarna på plats där de ska vara i förhållande till varandra. Att öppna dessa för att återvända funkar inte. Vi skulle alltså behövt ha hittat dessa små rörklammers också innan vi monterade ner allt.

laga flugdörr

Här ser ni metallrörens funktion

4 – snörets tjocklek

Vi hade haft kontakt med Forsbergs i Hyssna som talat om att det var 2mm tjockt snöre i vår flugdörr. Vi hittade inte det, utan köpte 1,5mm persiennsnöre. Tänkte vi får väl göra om det igen om det inte håller.

Men 1, 5mm var för tjockt – det skulle vara 1mm! Så vi kunde inte byta ut snöret, ens om vi hade haft metallklämmorna.

laga flugdörr

Trasigt persiennsnöre

Provisorisk lagning av flugdörren

Eftersom allt var nermonterat så ville vi i alla fall försöka laga, men utan metallklämmor och med för tjockt snöre så var det ju omöjligt att byta ut något. Så istället fick vi knyta ihop det snöret som gått av. Dessvärre höll det inte mer än i två dagar, knuten gick upp (trots att en scout knutit den).

En tidsödande övning men samtidigt lärorik, både för oss och dig (hoppas vi). Tills vidare kör vi med min (Annas) tunika som funkat bra som provisoriskt flugskydd sen dörren gick sönder.

När vi är åter i Sverige får vi ny dörr på garanti.

Status i Peniche:
I natt 00.00 infördes nödläge i Portugal. Exakt vilka konsekvenser det får vet vi inte förrän idag (torsdag), men nödläget innebär att regeringen kan ta beslut om hårdare åtgärder.

/Anna & Roger

Vill du se mer av vår vardag?

Anna & Roger Forsberg

Anna och Roger Forsberg

Vi bor på heltid i vår husbil FrankieBoy. Arbetar deltid med digitala tjänster i egna företaget VimleWebb AB. Lever så mycket bättre med hela Europa som vårt vardagsrum.

Båda två är förändringsberoende och nyfikna. Lever minimalistiskt och är tillsammans 24/7. Använd gärna meny och sökfunktion för att läsa mer om oss, våra erfarenheter, boplatser och färdvägar.