Hur bra är det med hydrauliska stödben?

hydrauliska stödben

Efter två år köpte vi hydrauliska stödben, förväntan var rejält uppbyggd och idag berättar vi om vi tycker vi gjort en bra investering eller inte.

I januari berättade vi att vi beslutat om att ta kostnaden, att gradera upp vårt hem med hydrauliska stödben. I början av juni monterades de på.

Det har nu gått en månad och vi har använt dem varje dag. Varje gång vi byter plats åker de ner, som en första åtgärd innan vi ens stänger av motorn.

Förväntan -> verklighet?

Vi förväntade oss 13 fördelar (läs mer i inlägget om beslutet), vi kollar väl om det har blivit uppfyllt!

1. Husbilen står alltid i våg

När stödbenen fälls ner ställs bilen automatiskt i våg. Nivåklossar behövs inte, de har vi sålt. Ja så är det, smidigt och enkelt. Vi kan dock inte stå hur ojämnt som helst, det finns begränsningar i systemet så klart.

2. Stabilt

Alltså så fantastiskt stabilt! Bara denna punkten hade varit värt investeringen. Eftersom vi ofta står vid havet så har vi ofta blåst och nu känner vi inte vindarna alls. Inga aktiviteter vi gör inne i vårt hem sätter husbilen i gungning, vi står stadigt!

3. Används jämt

De manuella använde vi bara när vi skulle stå lite länge. De hydrauliska använder vi varje dag! Upplevelsen och fördelarna är med andra ord något vi njuter av varje dag.

4. Vattenvikten flyttar sig

Oavsett hur mycket vatten vi har eller förbrukar så påverkar det inte stabiliteten alls. Våra fyra stödben håller bilen stabil oavsett. Väldigt skönt att slippa reglera de manuella stödbenen efter hand.

5. Manuell vevning

Så skönt att slippa krypa på marken för att manuellt veva ner stödben. Bekvämligheten vi sökte är definitivt uppfylld.

6 & 7. Mindre risk för skador

Slår ihop dessa punkterna. Med våra hydrauliska stödben kan vi inte köra iväg utan att ha dragit upp dem. Om handbromsen släpps utan att benen är uppdragna så tjuter det i bilen.

8. Fokuset

Nu behöver vi inte leta efter en plan plats (även om den inte kan luta hur mkt som helst så klart). Vi kan istället ta den platsen som vi tycker är bäst utifrån andra förutsättningar.

9. Enkelhet vid fyllning/tömning

Det är underbart att kunna rulla iväg och t.ex. tömma/fylla om vi står lite längre på en plats. Vi behöver inte gå med hinkar och vattenkannor om vi inte vill. Ibland gör vi det ändå. Men vi kan mycket enklare nu koppla loss oss från vår plats.

10. Ta med oss till nästa husbil

EPs stödben kan vi flytta med oss till nästa bil om vi byter husbil, om vi vill. Inget som vi idag planerar, men ändå bra att veta. Ifall vi skulle vilja.

11. Plocka ur grejer

Domkraften och nivåblock är borta ur FrankieBoy, stoppklossarna har vi dock kvar då det är lag i vissa länder.

12. Kört fast?

Vi har inte kört fast, så att använda lyftfunktionen för att kunna komma loss har vi inte praktiserat än. Och hoppas vi slipper 😀

13. Smidigt att byta däck

Eftersom det går att lyfta bilen manuellt, så kan vi också bestämma vilka däck som ska lämna marken. Det gör eventuella däckbyten väldigt mycket enklare.

Ja, alla förväntade fördelar kan vi meddela att de är införlivade. Även om vi inte behövt använda för punkt 12 och 13 så känns det bra!

Andra reflektioner

Utöver ovan 13 punker så har vi även upptäckt följande.

14. Köksvatten

Detta hänger ihop med punkt 1. Att bilen står i våg ger många fördelar, men en som jag inte tänkt på innan var vattnet i köket. Diskvattnet rinner alltid ner i avloppet nu. Dessutom så ligger vatten som hamnar på diskbänken still tills jag torkat bort det. Jag behöver inte hela tiden stoppa vattnet som tidigare rörde sig i bilens lutning.

15. Tömningsfunktion

Det finns en automatiskt funktion för tömning av gråvattnet. Många gråvattentömningar har felaktig lutning, vilket gör att allt vatten inte kommer ur tanken. Det sista, mest sunkiga, ligger kvar i tanken. Vi kan nu använda våra hydrauliska stödben för att luta bilen så allt vatten rinner ut!

16. Kylskåpet

Dörren till kylskåpet kommer inte farande (in i huvudet om en har otur), eftersom lutningen inte är så kraftig som den kunde vara ibland. Och eftersom vi tidigare hade olika lutning varje gång så hände det inte jämt, och då inte var något vi vande oss vid.

Nackdelar

  1. En nackdel är att våra framhjul ofta lämnar marken när vi ställer bilen i våg. Och om vi står längre än några dagar vill vi stödja framdäcken så vi inte förstör våra stötdämpare. Det betyder att vi måste ha med oss regelbitar som vi kan lägga under framdäcken. Vi letar efter en lösning i annat material än trä, men än så länge är det dessa bitar av träreglar vi har med oss.
  2. Höjningen/sänkningen är inte så finkänslig. När vi använder panelen manuellt och väljer att höja/sänka så är det väldigt ryckigt. Lite som att åka gamla Lisebergsbanan.

Det finns de som säger att har en haft hydrauliska stödben en gång finns det ingen återvändo. Det stämmer på oss, vi kommer inte äga en husbil utan hydrauliska stödben igen.

/Anna &  Roger

Vill du se mer av vår vardag?

Anna & Roger Forsberg

Anna och Roger Forsberg

Vi bor på heltid i vår husbil FrankieBoy. Arbetar deltid med digitala tjänster i egna företaget VimleWebb AB. Lever så mycket bättre med hela Europa som vårt vardagsrum.

Båda två är förändringsberoende och nyfikna. Lever minimalistiskt och är tillsammans 24/7. Använd gärna meny och sökfunktion för att läsa mer om oss, våra erfarenheter, boplatser och färdvägar.