vingardar-beaune

En långhelg i Savigny-les-Beaune

Vi har haft en fantastiskt skön långhelg i Savigny-les-Beaune med strålande sol, ca 24 grader, kvittrande fåglar och en porlande bäck med kristallklart vatten intill oss mest hela tiden.

Ja det har varit påsk men det är inget som vi brukar fira på annat sätt än att utnyttja många lediga dagar tillsammans, ofta med en weekendresa av något slag. Detta är den första påsken som vi spenderar i husbilen och det är säsongspremiär för många, men för oss är det som vilken helg som helst, bara lite längre.

Det har inte blivit så mycket fotograferande de här dagarna, det jag har försökt att fota har inte blivit bra. Det är för stark sol och det blir så stora kontraster mot mörka skuggan. Så jag berättar istället med ord den här gången, och bara ger er ett fåtal bilder.

Skärtorsdag

Vi lämnar vår ställplats på vingården i Prissé utanför Mácon på förmiddagen och kommer fram till vår förbokade campingplats strax efter klockan 12. Receptionen är stängd 12-17. Men ett telefonnummer vid grinden gör att vi får hjälp och kommer in. Vi tömmer grå/svart och fyller på med färskvatten och ställer sen FrankieBoy i bästa söderläge och börjar boa in oss.

camping-savigny-les-beaune
Vår plats på campingen

Ut med stoppklossar, matta, stolar och bord. Och torkvindan. Markisen åker också ut och vi spenderar hela eftermiddagen på vår lilla uteplats, vi pratar, läser och lyssnar på musik. När vi checkat in vid 17-tiden kör jag en tvättmaskin med lakan och utnyttjar värmen och den svaga brisen till att torka över natten på torkvindan.

Det blev fetaostsallad med rostade pumpa- & solrosfrön till middag. Vi njöt av att sitta ute under markisen tillsammans, äta middag till det intensiva fågelkvittret och känna doften från tvätten. Det var längesen det var så varmt på kvällen och en riktig sommarkänsla infann sig.

Långfredag

Vaknade efter att ha sovit som stockar i 10 timmar. Här är riktigt tyst, om vi bortser från fåglarna. Men det är inga skränande måsar, utan bara rogivande fågelsnack med ett och annat ovanligt läte som vi önskar vi kunde identifiera. Efter morgonbestyren gränslade vi cyklarna och cyklade mot Beaune. Vi skulle handla lite mat, men vi ville först dra oss in i staden för att spana in den. Bra cykelvägar genom vinodlingarna, här är mängder av vingårdar, och inne i Beaune möts vi av liv och rörelse. Ett besök på Hospices de Beaune är den främsta sevärdheten i Beaune och den andra är nog att njuta av några av Bourgogne-vinerna från distriktet vi befinner oss i. Men vi gör ingetdera.

Vi cyklar, runt, runt, fram och tillbaka. Och tittar. Njuter och tar in. Bara är, för det är det vi har behov av just nu. Till slut så överger vi stan och cyklar ut till köpcentrumet i utkanten av stan och handlar mat som vi lastar på cyklarna. Vi flyger fram över de plana vidderna under den starka solen. Vinstockarna har vaknat till liv och ljusgröna löv lyser upp de annars så dystra växterna.

Klockan har blivit sen eftermiddag när vi kommer hem och vi läser lite under vår markis innan det blir det varma mackor till middag. Vitkålssallad och ett glas spanskt vin till det. Det är väl som att svära i kyrkan, att sitta i ett välrenommerat franskt vindistrikt och dricka billigt spanskt vin. Men då får det vara det, för vi tyckte inte något av de viner vi provsmakade på vingården i veckan var särskilt goda, och druvan Pinot Noir som används till de röda vinerna här är inte vår favoritdruva.

Påskafton

Förmiddagen ägnades åt handtvätt av kläder samt städning av vårt hem. Det var en väldigt varm dag och solen var ordentligt brännande. Vi höll oss i skuggan de hetaste timmarna och fram på eftermiddagen tog vi en promenad genom byn vi bor i. Campingen Les Premiers Prés ligger i utkanten av Savigny-les-Beaune. Denna lilla byn har minst 16 vingårdar, så om en gillar vinprovning är det ju här en by och stad (Beaune) att spendera några dagar på.

När vi spatserar genom byn är de flesta vingårdar stängda. Vi lockades trots vetskapen om druvan som används, in på en, men det var fullbokat så vi fick inte provsmaka. Vi vandrade vidare och njöt istället av atmosfären, av gränderna och av alla trevliga hälsningar av byns invånare. Hittade en närbutik där vi köpte vatten och ett vitkålshuvud, totalt €3,5. Den porlande bäcken skänker enorm ro och vi sätter oss på en parkbänk och lyssnar. Där tar vi också den nya bilden på oss som finns på startsidan på bloggen.

camping-savigny-les-beaune
Bäcken som rinner utmed hela byn

Sist vi var i Frankrike så tyckte vi inte det var något speciellt, även om vi fick med oss många fina minnen. Nu upplever vi landet lite annorlunda. Vi är ju i en annan del och vi har själva ett större lugn och kan ta in på ett annat sätt. Tror att båda sakerna påverkar, för här trivs vi faktiskt riktigt bra. Trots att det är långt till havet. Middagen på kvällen blev grillad halloumi, grillade grönsaker och bacon (till Roger) och kokt potatis. Avslutade den där spanska vinflaskan vi öppnade på fredagen och svor med andra ord i kyrkan en gång till.

Påskdagen

Jag vaknade tidigt av att det kändes som det strök någon utmed husbilen. När jag kikade ut genom fönstret såg jag att grannen var uppe tidigt och troligen hade varit på toaletten och genat över vår tomt. Jag har vaknat en gång tidigare av samma känsla och då blev Rogers cykel stulen. Så magkänslan hos mig är pålitlig helt klart, bra att veta.

Kunde inte somna om så gick upp och jobbade. Fick meddelande om att Beaune är med i Gone Camping, så här kan du se det avsnittet som handlar om området vi befinner oss i och då få inblick i de två största sevärdheterna samt en annan camping.

Dags för tvätt igen, resterande av kläder i smutstvättspåsarna handtvättades och sedan stack vi iväg på cyklarna. Det var lite moln på himlen denna dagen och det var skönt. Vi cyklade åt andra hållet, staden och byn hade vi ju redan kollat in. Nu blev det omgivningens natur och några andra byar som vi spanade in i stället. Det gick mycket upp och ner och förhoppningsvis jag kan få till ett eget inlägg om just den utflykten.

På eftermiddagen passade vi på att förbereda middagar genom att göra vitkåls- & fetaostbiffar och lägga i frysen, underbart att ha tillgängligt framöver. Och perfekt att stå på camping när det ska kladdas med gurkmeja och riven vitkål. Innan vi gick in för kvällen så packade vi ihop våra grejer från uteplatsen.

Annandag påsk

Idag lämnar vi campingen och Savigny-les-Beaune, vi åker ca 20 mil till Belfort där vi ska möta upp Lena och Bosse innan vi rullar över gränsen mot Tyskland.

/Anna & Roger

Publicerat:

i:

14 svar till ”En långhelg i Savigny-les-Beaune”

1. Profilbild för Kors och Tvärs

Skönt att boa in sig lite och vädret! Jag säger bara Vädret! Vad kom sommaren ifrån. Fantastiskt. Härligt att torka lakan utomhus även om jag inte gjort det än, det är lite för mycket pollen ute och far…. Skönt också med el cyklar när det är backigt. Ha det fint i Belfort. Där övernattade vi bara på vår väg hem.

Helt fantastiskt väder! Ljuvligt att även Sverige fått njuta av fint sommarväder. Belfort är riktigt fint, nu är vi tillbaka hemma och ska få i oss någon middag.

2. Profilbild för Britt-Marie Lundgren

Vilken härlig helg ni haft ( och vi också på hemmaplan).
    Vi har faktiskt kollat på avsnittet i Gone Camping.

Ja en fantastisk helg och det glädjer mig att ni haft fint väder i Sverige med.

3. Profilbild för Gunnel
    Gunnel

Anna, jag säger bara TACK för att ni delar med er av alla dessa fina upplevelser. Fin o intressant film oxå. Kram

Vassego Gunnel 🙂 Kram!

4. Profilbild för Chatrine

Förlåt att jag missat att ”varna” för deras vana att ha stängt mitt på dagen men tjoho att ni fått se och njutit av ”vårt” Frankrike. Den östra och centrala delen av landet är det vi älskar, västkusten klickar vi inte riktigt med på samma sätt. Det är mer kommersiellt och trots magiska utsikter …. njea…

Jag ser verkligen fram emot att få träffa er igen! Ge oss ett par dagars varsel så att jag kan ta emot er med nygjord halloumi och gott rödvin 🙂

kram

Ja vi är också glada att ha hittat ert Frankrike. Det ska bli härligt att hänga igen, vi kommer börja planera vår sommar lite snart. Har en del kunder vi ska träffa och kommer passera Tranås minst två gånger 😀

1. Profilbild för Chatrine

Då bokar jag minst två besök hos oss 🙂

Vi kanske tom får ihop en bonusträff i vårt Frankrike i September. Då är vi någonstans i de sydöstra delarna och myser.

Söta du! I september är vi i Kroatien eller Italien troligen.

1. Profilbild för Chatrine

Då får vi helt enkelt njuta extra mycket i sommar 🙂

2. Profilbild för Anna
            Anna

tycker jag låter fantastiskt bra!

5. Profilbild för Rolle o Carina

Vilka fina ställen ni hittar på er resa norrut!
    Ser ut som Påsken varit fin 🙂
    Det var den för oss också i vår Bobil!
    Och sommaren kom den med för oss 🙂

Ha det gott…

Ja vi har verkligen haft det bra och hittat fina platser. Ja påsken var ju väldigt fin i Sverige, det tycker vi är bra, ju fler som njuter desto bättre.

Senaste inläggen

26°C / 12°C
23°C / 9°C
Translate »
error: All content is protected! If you want to use an image, contact me.