läckö camping

Campingpremiär, på en ljuvlig liten camping

Jag har alltid varit lite negativt inställd till camping. Ser framför mig hur alla husvagnar, husbilar och tält står tätt inpå varandra och hur barn sneddar över grannars tältpinnar och utlagda mattor i sina högljudda lekar.

Visst är jag fördomsfull! Erkänner absolut att jag har hade en massa fördomar om just camping. Har ingen aning om hur de kommit till mig heller för jag har bara bott på camping en gång för många år sedan och kan inte minnas att det var så illa då.

Efter att ha stått en natt på Spiken, som inte var vår typ av ställplats, så åkte vi till Läckö Camping vid Läckö Slott, för att göra premiär med campingövernattning med FrankieBoy.

Camping med husbilen

En del tycker ju camping är onödigt när man har allt med sig i husbilen. Men för oss som bor i husbilen jämt är det nödvändigt med vissa nätter på ström och möjlighet till tömning/fyllning. Och alla ställplatser erbjuder inte det så i natt blev det campingpremiär. Här står man inte packade som sillar. Inga barn springer omkring och snubblar över tältsnören. Alla campingplatser ligger utmed en slinga i skogen. Se campingöversikten här så blir det tydligt. På flera ställen är det 1 eller 2 platser i varje glänta. Där vi står är det 8 platser, det är en ljus plats för solen kommer fram ordentligt i en större glänta. Det var avgörande när jag valde vilken plats (nr 22) vi ville ha.

Det är svårt att veta hur bilen ska parkeras, det är inte markerat på platserna, men finns en karta vid entrén som vi missade. Nu står vi fel, men det funkar då vi inte har nån granne på nr 21. Hade vi ställt oss rätt hade vi haft lite mindre privacy, men också mindre ”uteplats”. Nästa gång kikar vi på kartan! För ja, för oss blir det en nästa gång helt klart. Här trivs vi verkligen, trots att vi har två nära grannar åt ena hållet (utanför bild).

läckö camping

Härligt sällskap och grym mat

Vi fick besök av våra vänner Sofia (bloggar på Hildas.se om bl. a. minimalism) och Mattias som bor i Lidköping, vi tog en skön promenad utmed Vänern och skogen runt omkring och sedan blev det en kopp kaffe intill husbilen.

Efter en lång och värmande dusch gick vi till Hvita Hjorten och käkade middag. De har verkligen ruskigt god mat, Roger åt hjort som var så mör så han var helt tyst och bara njöt av varje tugga. Jag åt riktigt god gös med ramslök. Efterrätten var sagolik med späda rabarber och jag tog en likör till som jag absolut inte trodde jag skulle tycka om då den var gjord av champagne och konjak. Men flaskan är fotograferad för att kunna köpa en egen flaska i Frankrike i höst.

Så glada att vi bytte sovplats och testade camping i natt, så vi kunde dels uppleva en annan (den riktiga kanske?) sidan av camping och få äta denna fantastiska middag!

Idag har vi fått lov att stanna kvar på campingen till i eftermiddag, så vi sitter här och jobbar och snart blir det Formel 1. I skogen, helt för oss själva. Livet är gott!

Önskar dig en skön söndag!

/Anna

Publicerat:

i:

20 svar till ”Campingpremiär, på en ljuvlig liten camping”

Alltid härligt att campa. Vilken ställe är dit favorit att campa på?

Detta var vår första natt på camping, så det får väl bli svaret då, att det är här som är favoriten. Det viktigaste är att det finns rymd, att bilarna inte står på varandra.

2. Profilbild för Mona

Visst är det skönt när ens fördomar kommer på skam. Det finns inget bättre än att behöva ändra sig. Man upptäcker nya världar!

Absolut! Har inga som helst problem att ändra mig och låta mig överbevisas 🙂

3. Profilbild för Liw

Det götta livet 😉 Det låter onekligen avkopplande att åka runt och bara rå om er själva. Campingar kan väl te sig väldigt olika från lugna till mer spring och livligt. Vi med tre barn vill ju ha lite mer liv och rörelse. Jag är ingen campingmänniska utan vill då gärna bo i stuga. Men i sommar ska vi bo på camping för första gången vilket ska bli spännande 😉

Visst är det så! Har vi nu förstått 🙂 Hoppas ni hittar campingar som passar era behov och kan njuta av en skön sommar!

4. Profilbild för Kors och Tvärs

Det ena behöver inte utesluta det andra. Det finns för- och nackdelar med båda. En del campingar är fantastiska, andra är gräsliga. En det ställplatser är rymliga med väl avgränsade rutor att stå i, andra är så trånga att man knappt kan öppna fönstret ordentligt! Man får helt enkelt leta sig fram själv för ibland tycker vi ju lite olika – vi människor 😉

Precis så är det! Så skönt att bli överbevisad och därmed bli av med den fördomen. Det är ju tur vi är olika, tänk om alla skulle slåss om samma ställplatser/campingar, det hade ju verkligen inte varit bra. Och jag gillar ju att vi alla är olika, det är det som ger dynamik och intressanta möten. Det jag tycker behöver ingen annan tycka 🙂

5. Profilbild för Helena Roth

Innan jag började läsa dina inlägg hade jag nog aldrig ens hört begreppet ”ställplats” så för mig är det liksom ”camping” som är Det. Fast å andra sidan har jag nästan aldrig upplevt det själv… med några få undantag.

Gläds åt att ni hittade något som föll på läppen (och gommen!)!

Det hade inte jag heller Helena, innan vi började läsa på om det här livet 🙂 Ja Hvita Hjorten erbjöd verkligen fantastiskt god mat!

6. Profilbild för ReiseLinda

Härligt med en bra campinupplevelse! Vi väljer lite både och, men gör gärna lite research före. Vill gärna till lugnare platser, men i bland är det orten man vill åt och då får man ta det som finns.

Vi försöker också göra lite research, men vi lägger kanske för lite tid på det. Samtidigt krävs det lite upplevelser för att hitta och förstå vad vi gillar.

7. Profilbild för Sandra

Så härligt att slippa den tråkiga svenska vintern ?

Ja det tycker vi med!

8. Profilbild för Matts Torebring

Vi fick grannar i Askersund i lördags, en 15 tonnare med en Cooper i bagaget. Bilen hade rullat 2 000 mil på ett år, men aldrig varit inne på en camping. Vi tar in på campingar speciellt ute i Europa.

Härligt med en sån stor granne 🙂 Är det svårare att få plats på camping med stora bilar?

9. Profilbild för FREEDOMtravel

Många husbilister har en negativ inställning till campingar. Vi tänker inte så. Ibland blir det camping, ibland ställplatser, ibland fricamping. Det beror på behovet just då, läget etc… Campingar kan dessutom vara väldigt olika saker. Många campingar är trevliga! 🙂

Ja, så glad att min förutfattade mening fick sig en törn, nu är jag mer där ni är i sinnet 🙂

10. Profilbild för Sofia Hult
    Sofia Hult

Låter jättemysigt. Ett tips om ni ska neråt ullared någon gång så om det inte finns platser i ullared testa då Överlida camöing ligger mellen ullared o svenöjunga ( uppväxt i överloda. Men bor inte kvar där idag) det är en mysig campong

Tack för tips Sofia!

18°C / 12°C
22°C / 9°C
Translate »
error: All content is protected! If you want to use an image, contact me.