Campingpremiär, på en ljuvlig liten camping

Jag har alltid varit lite negativt inställd till camping. Ser framför mig hur alla husvagnar, husbilar och tält står tätt inpå varandra och hur barn sneddar över grannars tältpinnar och utlagda mattor i sina högljudda lekar.

Visst är jag fördomsfull! Erkänner absolut att jag har hade en massa fördomar om just camping. Har ingen aning om hur de kommit till mig heller för jag har bara bott på camping en gång för många år sedan och kan inte minnas att det var så illa då.

Efter att ha stått en natt på Spiken, som inte var vår typ av ställplats, så åkte vi till Läckö Camping vid Läckö Slott, för att göra premiär med campingövernattning med FrankieBoy.

Camping med husbilen

En del tycker ju camping är onödigt när man har allt med sig i husbilen. Men för oss som bor i husbilen jämt är det nödvändigt med vissa nätter på ström och möjlighet till tömning/fyllning. Och alla ställplatser erbjuder inte det så i natt blev det campingpremiär. Här står man inte packade som sillar. Inga barn springer omkring och snubblar över tältsnören. Alla campingplatser ligger utmed en slinga i skogen. Se campingöversikten här så blir det tydligt. På flera ställen är det 1 eller 2 platser i varje glänta. Där vi står är det 8 platser, det är en ljus plats för solen kommer fram ordentligt i en större glänta. Det var avgörande när jag valde vilken plats (nr 22) vi ville ha.

Det är svårt att veta hur bilen ska parkeras, det är inte markerat på platserna, men finns en karta vid entrén som vi missade. Nu står vi fel, men det funkar då vi inte har nån granne på nr 21. Hade vi ställt oss rätt hade vi haft lite mindre privacy, men också mindre ”uteplats”. Nästa gång kikar vi på kartan! För ja, för oss blir det en nästa gång helt klart. Här trivs vi verkligen, trots att vi har två nära grannar åt ena hållet (utanför bild).

läckö camping

Härligt sällskap och grym mat

Vi fick besök av våra vänner Sofia (bloggar på Hildas.se om bl. a. minimalism) och Mattias som bor i Lidköping, vi tog en skön promenad utmed Vänern och skogen runt omkring och sedan blev det en kopp kaffe intill husbilen.

Efter en lång och värmande dusch gick vi till Hvita Hjorten och käkade middag. De har verkligen ruskigt god mat, Roger åt hjort som var så mör så han var helt tyst och bara njöt av varje tugga. Jag åt riktigt god gös med ramslök. Efterrätten var sagolik med späda rabarber och jag tog en likör till som jag absolut inte trodde jag skulle tycka om då den var gjord av champagne och konjak. Men flaskan är fotograferad för att kunna köpa en egen flaska i Frankrike i höst.

Så glada att vi bytte sovplats och testade camping i natt, så vi kunde dels uppleva en annan (den riktiga kanske?) sidan av camping och få äta denna fantastiska middag!

Idag har vi fått lov att stanna kvar på campingen till i eftermiddag, så vi sitter här och jobbar och snart blir det Formel 1. I skogen, helt för oss själva. Livet är gott!

Önskar dig en skön söndag!